lördag 20 augusti 2011

Show me the charity!

Det är väl klart att det är synd om de svältande barnen i Afrika. Men varför i helvete ska jag skänka bort mina pengar? Jag har slitit för min lön och tänker avnjuta den själv!
Själviskt? Kanske.
Logiskt? Definitivt!

Det stora problemet i Afrika är svält och fattigdom och AIDS. Hur fick det bli som det blev då?

Hjälp mig, jag svälter!!!
Svälten beror på att jorden inte är bördig och inte går att plantera nåt i. Felet ligger dels i solen och brist på regn och sånt trams och dels i alla kolonister som kom, såg naturresurserna, tömde ut dom och stack därifrån när dom inte kunde sno åt sig nåt mer. Kolonisterna, nybyggarna och allt vad det heter kan det kanske inte göras något åt, men om klimatet inte tillåter dig att överleva: FLYTTA!!!!!
Nu är det visserligen för sent för dom har bott där i alltför många generationer och nu är dom allihopa för fattiga för att sticka därifrån.

Vilket för mig till nästa problem som är fattigdomen. Att alla länder är så fattiga är av olika anledningar. Diktatur-regimer har gjort sitt med korrumption och diverse fanskap till att börja med, vidare är de flesta länder grovt överbefolkade för att folket gillar att knulla som alla andra. Skillnaden mellan västvärlden och Afrikanska länder är bristen på utbildning av preventivmedel. Undrar ni fortfarande varför AIDS är ett så stort problem? Tänkte inte det heller så vi hoppar över den biten.

Why am I happy?
My parents moved, bitches...
På det stora hela så är det ländernas egna fel att livet suger.
När alla naturresurser är åt helvete och du har 22 ungar med dina 12 fruar så är det kanske dags att flytta nån annanstans, hellre än att alla vi ska få skuldkänslor och tycka synd om andra och skicka våra pengar till organisationer som vi helt enkelt ska lita på faktiskt gör nåt vettigt med pengarna till Afrikas fördel. Bara för att vi ska känna att vi gör något snällt.
När jag tänker efter verkar det inte heller som att det hjälper hur mycket pengar vi än skänker. Var är avkastningen? Visa en bild på en lycklig Afrikansk unge som tackar för pengarna.


Är det för mycket begärt att få ett julkort?


//Sourpuss

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar